dinsdag 16 oktober 2012

wanna be my hero?


Superman, Cat woman, Spiderman, Mozart, Obama, Andre Kuipers, Mozart, The Spice Girls, Neil Armstrong, Bach, Nelson Mandela, The Beatles, enz, enz, enz, enz, enz.

Dit zijn al grote namen in de wereld. Namen die ergens om bekend staan. Een daad, het begin van een nieuw tijdperk. Maar zijn dit dan automatisch helden?

Laten we dan eerst even vast stellen wat het woord helden precies inhoud. Volgens de Dikke van Dale is een held iemand die uitblinkt door moed. Dit kan goed kloppen, kijk maar naar Nelson Madela, zonder zijn moed, was hij nooit een held geworden en had hij nooit tegen de apartheid kunnen strijden.  Maar als we dan kijken naar meneer Bach, is hij door moed een held geworden? In zekere zin misschien wel, hij had de moed muziek te schrijven die men toen nog niet kende. Maar is hij dan net zo’n held als Mandela?

We proberen nu eigenlijk de vraag te beantwoorden: Wat maakt een held precies een held? Ik denk dat het antwoord op deze vraag voor ieder verschilt. Voor mij is iemand een held, als diegene zijn angsten overwint, ergens helemaal voor gaat, zijn dromen achternagaat , maar ook niet alleen aan zichzelf denkt, ook anderen helpt. Iedereen kan in mijn gedachtes dus een held zijn. Je angsten overwinnen, daar heb je geen super krachten voor nodig, toch?
 
 

2 opmerkingen:

  1. Goede vraag! Ik denk dat je een held bent als je iets goeds doet voor de mensheid (dus niet de kat van een oud mevrouwtje uit de boom halen) maar hopelijk snap je het ;)

    x Emma

    http://liveitlikethis.blogspot.com

    Ik heb trouwens een post over je blog gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen