zondag 13 mei 2012

lijstjes over lijstjes


En toen stond er ook nog op mijn to do lijst: column schrijven over teveel lijstjes.
U moet weten, dit onderwerp staat op mijn lijf geschreven. Ga ik een dagje weg?, maak ik een checklist over wat ik allemaal wel niet mee moet nemen. Gewoon uit voorzorg…
Wanneer ik veel, maar dan ook veel te veel huiswerk heb en alles even niet meer over zie, schrijf ik lijstjes.
Als ik boodschappen moet doen zit er zo’n briefje in mijn jaszak te prikken in mijn zij.
En ja, ik als vrouw, maakt natuurlijk ook lijstjes over kleding die ik deze zomer nog graag wil kopen. Niet dat ik alles van deze mega lijst ook daadwerkelijk koop, nee, maar het gaat om het idee. Stel dat.
Het fijnste moment is wanneer je iets voldaan hebt op jou lijst, en het genoegen hebt dit door te mogen krassen. Geweldig! Ik probeer al het mogelijke genot eruit te halen en haal mijn dikste viltstift tevoorschijn en kras wel tien keer door het woord. Tot er een gat ontstaat in het papier en ik wel word gedwongen te stoppen, aangezien je anders de rest niet meer kan lezen.
Soms neemt mijn lijstjes hobby creepy vormen aan. Dan betrap ik mezelf erop dat er op een lijst staat: nog even op lijstjes kijken. Lijstjes over lijstjes. Dit word eng.
Ik bedenk me dat mijn leven eigenlijk uit lijsten bestaat. Dingen die men van mij verwacht. Dingen die ik van mezelf verwacht. Om gék van te worden. Daarom is het soms ook weleens goed om zo’n veel te belangrijk lijstje gewoon plots doormidden te scheuren. Recht door het midden, zodat als je het weer aan elkaar moet plakken je niet meer goed kunt lezen wat er nu eigenlijk stond. Niet alleen de beweging, het scheuren, voelt goed. Nee, de gedachte het los te laten en eventjes te genieten van het moment. Het moment waar je nu staat. Waar je ademt, denkt en leeft. En ja, dit klinkt vast zeer dramatisch in jullie oren, maar geloof me.
Soms zijn we beter af zonder al die lijstjes, de verplichtingen van het leven. En soms, heel soms, is het ook goed, zo’n structuur.
Want zeg nou zelf, als dit niet op mijn lijst had gestaan, hadden jullie deze wijze raad moeten missen.

Daarom ode aan ons denkwerk.
En daarbij ook aan de vrijheid die wij hebben om onze briefjes doormidden te kunnen scheuren.



13 opmerkingen:

  1. ik vind je blog heel erg leuk en ik volg je nu dus ook! misschien vind je het leuk om ook eens een kijkje op mijn blog te nemen en misschien terug te volgen :) xx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke post! Ik maak ook altijd lijstjes, zoals je hier zegt voor wat ik ergens mee naar toe moet nemen, wat ik nog moet kopen, wat ik die week gedaan moet krijgen... ga zo maar door

    xoxo Sootjeelina <3

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jouw blog is ook leuk!! misschien kunnen we elkaar wel volgen? Laat maar een reactie achter!!
    Liefs, Mi-lou

    www.bebeautyfullbymy.blogpspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk geschreven, en zó waar.
    Ik ben alleen een beetje te chaotisch voor lijstjes, ik maak ze in mijn hoofd maar vergeet vervolgens om ze uit te schrijven, dus over het doorkrassen kan ik (helaas) niet mee praten...

    Nog dank je wel voor je reactie op mijn blog. Jij hebt ook een leuk blog. En nu zie ik ineens dat ik hetzelfde lettertype heb voor mijn titel in mijn nieuwe lay-out.. Hope you don't care. ;S

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor je reactie op mijn blog!
    Ik vind jou blog ook super tof. Mooie teksten en afbeeldingen.
    Het lijkt me leuk om elkaar te volgen?!

    Liefs, Joyce
    joycelovesfashion.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben je nieuwste volger!

    Liefs, Joyce

    BeantwoordenVerwijderen
  7. dankje voor je lieve reactie!
    ik vind die lijstjes zó herkenbaar
    soms ben ik best een beetje een controlfreak
    en moet ik, net als jij, alles opschrijven
    geeft het voor jou ook zo'n rust?
    als ik het opschrijf, hoef ik het niet te onthouden
    heerlijk even alles uit mn hoofd haha
    ik vind jou blog ook heel erg leuk
    ik volg je, volg je mij terug?
    xliefs

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Haha, ik herken het :) Maar lijstjes geven me een zekere rust in stressvolle periodes..
    Liefs,
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zelf gebruik ik ze niet, maar het zou wel handig zijn hihi!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wat een leuke post. ik maak lijstjes van dingen die ik nog moet doen huiswerk of zelfs van me blog

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik gebruik eigenlijk nooit lijstjes, alleen als ik op vakantie ga, of dat ik wel alles bij heb.

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik hou van lijstjes maken, vooral als ik op reis ga! Wat een leuke blog heb jij! xx

    http://flodown.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Emma! wat een te gek leuk blog! mooi vormgegeven ook! Ik ben zelf echt helemaal verzot op lijstjes!! ik kan eigenlijk wel spreken van een lijstjes fetisj ;-) Zo heb ik laatst een lijste op mijn blog geplaatsts met tien redenen waarom ik lijstjes fantastisch vind. ik kan niet meer zonder! Groetjes en een dikke kus van mij, Lotte!!!

    PS: Wil je mijn blog over lijstjes lezen?
    http://www.gelukisgratis.nl/lijstjes-zijn-fantastisch/

    BeantwoordenVerwijderen